מבוא לביומכניקה (2 שש״ס, 2 נק״ז)

דרישות קדם: מכניקה, פיזיולוגיה של מערכות א׳, פיזיקה תרמית

סוג הקורס: שיעור ותרגול

נושאי הקורס:

1) ביומכניקה של תאים: ארכיטקטורה של תאים יוקריוטיים, מבנה שלד התא (סיבי אקטין ומודל הקצף, סיבי ביניים, מיקרו-צינורות), הקשר בין תאים ויצירת מבנים (אינטראקציית תא-מטריצה – קולגן, אלסטין, ותכונותיהם), ויסקו-אלסטיות של תאים, תגובות תאים לאירועים מכניים (מאמצים, לחצים, מתיחות)

2) המודינמיקה: חזרה על עקרונות ההידרודינמיקה (זורמים ניוטוניים ושאינם כאלה, חוק פואסיי), הרכב הדם, ראולוגיה של הדם, משוואת המצב של הדם, זרימה בכלי דם גדולים וקטנים, מחזור הדם (משאבת הלב, אלסטיות כלי הדם, לחץ וזרימה, נימיות). 

3) מערכת הנשימה: אלסטיות ומתח פנים של הריאות (תופעת ההיסטרזיס), הדינמיקה של נאדית הריאה, מעבר גזים לדם (בדגש על הסעת חמצן ופחמן דו-חמצני, מעבר דרך ממברנות בריאה, ותפקיד הקשירה להמוגלובין בדם). הסעה גלובלית בריאות. הפיזיקה של מחלות ריאה. 

6) שרירים ותנועה: תגובות שרירים לתנועה איזוטונית ואיזומטרית, תכונות מכניות של סיבי שרירים ומודלים עבורם, מודל השריר, אינטראקציית שריר-שלד. 

7) מכניקת השלד: מבנה העצם (תאים, נקבוביות), תגובות עצם למאמצים (כיפוף, פיתול, עומס, שברים, בניית עצם), המכניקה של רקמות שלד רכות (סחוסים, רצועות, גידים).

מטרות הקורס: 

קורס מבוא לתכונות המכניות של מערכות ביולוגיות, החל מרמת התא הבודד ועד האורגניזם.

מבנה הקורס: 

שעורים ותרגולים

חובות הקורס והערכת הסטודנטים: 

בחינה מסכמת (100% מהציון הסופי)

ביבליוגרפיה:

1) Ethier R. C. & Simmons C. A.: Introductory Biomechanics From Cells to Organisms,